Saturday, January 14, 2012

Class: The Kohen as Physician

On Sunday morning I'll be teaching a Medical Halachah class on "The Kohen as Physician". Here are the vignettes and sources I expect to use. [Update: The audio is now on-line here.]

Aharon is a kohen, and he has a lifelong dream of attending medical school. Based on his grades and personal desires, he would seem to be a good candidate for medicine. May he attend medical school? Alternatively, could he become an EMT?

Sam, 86, is hospitalized with sepsis and resultant multiple organ failure. He codes with cardiac arrest, and his physician, a kohen, is notified. May the physician come to attempt resuscitation?

Ronald, a kohen, is chief neurologist at a hospital when he begins to learn about his Jewish heritage. He is not ready to stop working at the hospital; is there anything he can do to mitigate his halachic situation?

Mitch is a kohen and heart surgeon, and during surgery a patient passes away. Is Mitch eligible to duchen [bless the nation]?

1. Talmud, Kiddushin 35b
בל תטמא למתים דכתיב +ויקרא כא+ אמור אל הכהנים בני אהרן בני אהרן ולא בנות אהרן
The prohibition against becoming impure for the dead [doesn't apply to women] because the Torah says, 'Speak to the kohanim, sons of Aaron' – sons of Aaron, not daughters of Aaron.

Central Issue 1 – May a kohen become tamei today?
2. Semachot 4:10
היה עומד וקובר את מתו, עד שהוא עומד בתוך הקבר מקבל מאחרים וקובר, פירש הרי זה לא יטמא. נטמא בו ביום, רבי טרפון אומר חייב ורבי עקיבא אומר פטור. נטמא לאחר אותו יום, הכל מודים שהוא חייב, מפני שהוא סותר יום אחד.
If he was burying his deceased relative, and while he was standing in the grave he received another body and buried it, then once he had left [his relative] he may not become impure.
If he becomes impure on the same day, R' Tarfon says he is liable, but R' Akiva says he is exempt. If he becomes impure on another day, all agree that he is liable; he has ruined a day [of his purification count].

3. Talmud, Nazir 42b
איתמר אמר רבה אמר רב הונא מקרא מלא דבר הכתוב +במדבר ו+ לא יטמא כשהוא אומר +במדבר ו+ לא יבא להזהירו על הטומאה להזהירו על הביאה אבל טומאה וטומאה לא
ורב יוסף אמר האלקים אמר רב הונא אפילו טומאה וטומאה, דאמר רב הונא נזיר שהיה עומד בבית הקברות והושיטו לו מתו ומת אחר ונגע בו חייב אמאי הא מיטמא וקאים! אלא לאו ש"מ אמר רב הונא אפילו טומאה וטומאה.
איתיביה אביי [לרב יוסף] כהן שהיה לו מת מונח על כתיפו והושיטו לו מתו ומת אחר ונגע בו יכול יהא חייב ת"ל ולא יחלל במי שאינו מחולל יצא זה שהוא מחולל ועומד!
א"ל [רב יוסף] ותיקשי לך מתני' דתנן היה מיטמא למתים כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תטמא אל תטמא חייב על כל אחת ואחת - ואמאי הא מיטמא וקאים! אלא קשיא אהדדי? לא קשיא - כאן בחיבורין [שהיה נוגע בא' כשהוא נגע בב'] כאן שלא בחיבורין.
Rabbah cited Rav Huna: The Torah states explicitly, "He shall not become impure," so "He shall not enter" adds that he should neither become impure nor enter [the room], but adding to existing impurity is not prohibited.
Rav Yosef declared: By Gd! Rav Huna prohibited adding to existing impurity, as he said, "If a nazir is standing in a cemetery and they give him his deceased relative and another body and he touches it, he is liable" – even though he is already impure! We see that Rav Huna even prohibits adding to existing impurity.
Abbaye challenged Rav Yosef: We learned, "If a kohen has a body on his shoulder and they give him his relative and another body and he teaches it, he is exempt, for the Torah says, 'He shall not desecrate', excluding one who is already desecrated"!
Rav Yosef replied: Then you will have trouble with our mishnah, which says, "One who becomes impure to the dead all day is only liable once, but if they warn him repeatedly then he is liable each time" – Here, too, he is already impure! Are these sources then contradictory? No: One is where he remains in contact, one is where he is no longer in contact.

4. Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Nezirut 5:16-17
נטמא למת פעמים הרבה... אם התרו בו על כל פעם ופעם והוא מטמא לוקה [על] כל אחת ואחת. במה דברים אמורים בשנטמא ופירש וחזר ונגע או נשא או האהיל, אבל אם היה נוגע במת ועדיין המת בידו ונגע במת אחר אינו חייב אלא אחת אע"פ שהתרו בו על כל נגיעה ונגיעה שהרי מחולל ועומד.
One who becomes tamei for the dead many times… is liable for lashes each time, with multiple warnings. This is if he became impure and then separated and re-contacted impurity, but if he touched a body and then touched another body while still in contact with the first, he is only liable once, even with warnings for each contact. He is already desecrated.

5. Raavad to Mishneh Torah, Hilchot Nezirut 5:15
עיינתי בשמועה במס' נזיר וראיתי דלדעת רב יוסף טומאה וטומאה בחיבורין של אדם במת אפילו התרו בו על כל אחת ואחת אינו חייב אלא אחת... ורבה פליג עליה בכל טומאה וטומאה אפילו שלא בחיבורין אינו חייב אלא אחת הואיל וטמא הוא... וכיון דקיי"ל רבה ורב יוסף הלכתא כרבה מעתה טומאה וטומאה אפילו פירש וחזר ונגע פטור והכהנים בזמן הזה טמאי מת הן ועוד אין עליהן חיוב טומאה והמחייב אותם עליו להביא ראיה.
I examined the discussion in Nazir and I saw that according to Rav Yosef one is liable only once for repeated impurity, even with multiple warnings, so long as he remains in contact with impurity… and Rabbah disagrees and says one is liable once even if he is no longer in contact… And since we follow Rabbah over Rav Yosef, one is exempt even if he already separated from impurity. Today, kohanim are impure from contact with the dead, and they no longer have liability for impurity, and once who would hold them liable must bring proof.

6. R' Yosef Caro, Kesef Mishneh, Hilchot Nezirut 5:17
וי"ל שדעת רבינו דכי אמרי' רבה ורב יוסף הלכה כרבה ה"מ כי איפליגו אליבא אליבא דנפשייהו אבל היכא דאיפליגו במילתא דאחריני לא והכא איפליגו במאי דאמר רב הונא וכיון דרב יוסף אמר האלהים משמע דדקדק בשמועתו יפה ונקיטינן כוותיה

7. Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Avel 3:7
נטמא מקודם ואחר כך נכנס לאהל אם התרו בו לוקה אף על הביאה.

8. Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Avel 3:7
והא לא מיחוור דסוגיא דשמעתא כרבה דטומאה וטומאה שלא בחבורין נמי לא מחייב וכ"ש בחבורין

9. R' Jaffe & R' Shabbtai, It is upon him to bring proof, www.scribd.com/doc/48498760/Untitled

10. Mishnah, Makkot 3:8
היה מטמא למתים כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תטמא אל תטמא והיה מטמא חייב על כל אחת ואחת

11. R' Moshe Feinstein, Igrot Moshe 1:230:2
והחת"ס סימן של"ח הביא מראב"ד עצמו בספר תמים דעים שיש איסור דאורייתא. ותמה אני טובא וכי שייך מלקות בכהנים בזה"ז, ובע"כ כוונתו אף שכתב בסוף השגתו בפ"ה מנזירות הי"ז והמחייב אותם עליו להביא ראיה, כוונתו להאוסר אותם דחיוב מלקות הא ליכא בזה"ז

Central Issue 2 – What sort of טומאה is communicated by an עכו"מ?
12. Talmud, Yevamot 60b-61a
תניא וכן היה ר"ש בן יוחאי אומר קברי עובדי כוכבים אינן מטמאין באהל... רבינא אמר נהי דמעטינהו קרא מאטמויי באהל דכתיב +במדבר י"ט+ אדם כי ימות באהל ממגע ומשא מי מעטינהו קרא?

13. Mishnah Oholot 18:9
רבן שמעון בן גמליאל אומר עיר עובדי כוכבים שחרבה אין בה משום מדור עובדי כוכבים [כיון שחיות הוציאו המתים]

14. Shulchan Aruch Yoreh Deah 372:2
קברי עובדי כוכבים, נכון ליזהר הכהן מלילך עליהם
רמ"א: אע"פ שיש מקילין (רמב"ם והגמי"י בשם ס' יראים). ונכון להחמיר.

15. Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Tumat Meit 1:12
אחד המת מישראל או מן העכו"ם מטמא במגע ובמשא.

Central Issue 3 – Are today's Kohanim certified?
16. Aruch haShulchan Yoreh Deah 305:55
ראיתי מי שכתב דבזמה"ז כיון שאין לנו יחוסי כהונה ראוי לכל כהן לחוש שמא אינו כהן ויחזיר המעות וכן הוא חייב בפדיון ויפריש לעצמו ולדעתי אסור לשמוע דברים כאלו להקטין עתה מעלת הכהונה ואתי לזלזולי וח"ו לומר כן והרי אפילו כשעלה עזרא מבבל שלכל הכהנים היה כתב יחוס ולמקצתם לא נמצא דריע חזקת כהונה שלהם ועכ"ז אמר להם נחמיה הרי אתם בחזקתכם כמו שאכלתם בגולה בתרומה כן תאכלו גם עתה... כ"ש עתה שאין לכהנים כלל כתב יחוס וכיון שלכולם אין כתב יחוס אין כאן ריעותא כלל כמבואר שם מדברי התוס' לא כ"ש שהם בחזקת קדושתם וחלילה חלילה לעשות בזה איזה ספק או ספק ספיקא או לצרף זה אפילו לצירוף כל שהוא

17. Midrash, Sifri Devarim 188:15
לא יקום עד אחד באיש, אין לי אלא לדיני נפשות לדיני ממונות מנין תלמוד לומר לכל עון, לקרבנות מנין תלמוד לומר ולכל חטאת למכות מנין תלמוד לומר בכל חטא אשר יחטא, להעלות לכהונה ולהוריד מן הכהונה מנין תלמוד לומר לכל עון ולכל חטאת

Application 1 – Medical school studies / EMT
18. R' Adin Steinsaltz - http://www.youtube.com/watch?v=39A2EKtSv4c

19. R' Moshe Feinstein, Igrot Moshe Yoreh Deah 3:155
עיינתי בהקונטרס שהוא עצמו ג"כ מסיק שאין להתיר לכהן אף בזמן הזה ליטמא למתים, אבל מתיר מצד אחר דפקוח נפש וזהו שטות והבל שלא ניתן לבר דעת לומר כלל, שאף אם לא היה שום רופא בעולם ליכא חיוב מצד פקוח נפשות ללמוד חכמת הרפואה דהחיוב דפקוח נפש איכא לכל אדם שיציל חברו במה שיכול שאם הוא רופא מחויב להציל חולה מחליו אבל ליכא חיוב שילמוד חכמת הרפואה כדי להציל חולה מחליו, וכמו בצדקה שאם יש לו לאדם ממון מחויב ליתן צדקה אבל ליכא חיוב על האדם לעשות מסחרים ולהתעשר כדי ליתן צדקה, אבל לבד זה וכי חסרים רופאים בעולם

20. R' Yitzchak haLevi Herzog, Psakim uKtavim 5:145
והנה אין אני מורה היתר לכהנים, אכן כוונתי להגיד מה שיש לצדד בזכותו של הבחור ההוא שלפי דברי כבוד תורתו הוא מאמין בתורה וחז"ל ושומר תורה ומצוה שלא להחתימו בחותמת של עבריין

21. R' Dr. Avraham Sofer Avraham, Nishmat Avraham Yoreh Deah 369:1
מותר לכהן לעבוד בצוות מגן דוד אדום (מד״א) או הצלה אך רק בתנאי שלא יצטרך להיטמא למת אלא אם כן באותה זמן גם מטפל בחולה שיש בו סכנה או ספק סכנה הנמצא באותו אהל.

Application 2 – Treating a patient who is a גוסס
22. Tosafot Niddah 44b איהו
מכל מקום משום פקוח נפש מחללין עליו את השבת אף ע"ג דמותר להרגו [לעובר הרודף לאמו] דהא גוסס בידי אדם ההורגו פטור כדאמר פרק הנשרפין (סנהדרין עח.) דרוב גוססים למיתה ומחללין את השבת עליו כדאמר פרק בתרא דיומא (ד' פד:) דאין מהלכין בפקוח נפש אחר הרוב

23. R' Shmuel Wosner, Shevet haLevi Yoreh Deah 3:164
א', לענין שיתחבר לאותה חבורת הצלה מחשש שמא יבא במשך הזמן לאיסור טומאת כהנים אין שום איסור כמש"כ מרן הח"ס שם דמותר לכהן ללמוד מלאכת הרפואה אף שבזמן מן הזמנים יבא עי"כ לידי דחיית קדושת כהונתו. ב', באם יש מצילים אחרים עלינו להחמיר כח"ס הנ"ל ובפרט לענין נתינת אוקסיגען שקרוב לשמוע דלא שייך כלל גדר לא מכל אדם זוכה שהוא מלאכת הצלה ואינו חכמה. ג', וכ"ז אם בקיאים כמו הכהן, אבל אם יש אפילו ספק שהכהן בקי קצת יותר והוא אומן יד במלאכת הצלה יותר משאר חביריו פשיטא ופשיטא דיכול ליכנס להחולה מסוכן ומצוה נמי איכא

Application 3 – Mitigating the situation
24. Shach to Yoreh Deah 372:2
נראה דוקא נקט באוהל המת אבל אם בבתים הסמוכים לבית שהמת בתוכו אע"פ שהן ג"כ טמאים כדלעיל סימן שע"א ס"ד מ"מ י"ל דאינו אלא טומאה דרבנן כדאיתא בטור סי' זה

25. Magen Avraham 343:2

וכמדומה שלא עיין יפה דהטור מיירי בהולך ע"ג ארון ע"פ השדה דכשיש שם פותח טפח לא הוי כקבר סתום אבל אוהל טפח הוי דאורייתא

Application 4 – Duchening
26. Shulchan Aruch Orach Chaim 128:35-36
לה: כהן שהרג את הנפש, אפילו בשוגג, לא ישא את כפיו אפילו עשה תשובה.
רמ"א: וי"א דאם עשה תשובה, נושא כפיו ויש להקל על בעלי תשובה, שלא לנעול דלת בפניהם, והכי נהוג
לו: מל תינוק ומת, נושא את כפיו; ואם העם מרננים אחריו שהוא שופך דמים, כיון שלא נתברר הדבר, ישא את כפיו.


For anyone interested, here is a series of links on the issue of kohanim and tumah today; there is much more to see, but it's definitely a great set of articles:
http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.03.asp
http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.04.asp
http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.05.asp
http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.06.asp

Also very worthwhile:
Halachah uRefuah 3 - Articles by R' Levi Yitzchak Halperin and R' J David Bleich
Nishmas Avraham to Yoreh Deah 335, 369, 370 and 372
Rav Yitzchak haLevi Herzog, Psakim uKsavim 5 145

No comments:

Post a Comment