Sunday, July 18, 2010

Nachem: What Yerushalayim lacks in the absence of a Beit haMikdash

[Haveil Havalim is here; see it before or after Tisha b'Av]

This morning I delivered a brief shiur on the status of “Nachem” today; you can catch the audio here and the video here. As part of the shiur, we explored the idea that Yerushalayim is incomplete without a Beit haMikdash.

As I presented it, with a few of the relevant sources [and see the full source sheet here]:

Yerushalayim without a Beit haMikdash lacks the miracle of goodwill toward each other which was one of the miracles associated with the Beit haMikdash;
Pirkei Avot 5:5
עשרה נסים נעשו לאבותינו בבית המקדש... ולא אמר אדם לחברו צר לי המקום שאלין בירושלים
Ten miracles were performed for our ancestors in the Beit haMikdash… And no one ever said to his friend, ‘Space is too tight for me to stay in Yerushalayim.’

Talmud, Bava Metzia 30b
לא נחרבה ירושלים אלא מפני שהעמידו דבריהם על דין תורה
Yerushalayim was destroyed only because they stood on the letter of Torah law.

Yerushalayim without a Beit haMikdash lacks the Sanhedrin and Avodah which help people feel awe of Gd;
Talmud Yerushalmi Sotah 9:12
אבא בר רב ירמיה אמר זקינים משער שבתו וגו' אמר רב חסדא בראשונה היתה אימת סנהדרין עליהן ולא היו אומר' דברי נבלה בשיר אבל עכשיו שאין אימת סנהדרין עליהן הן אומרי' דברי נבלה בשיר
Rav Chisda said: In the beginning the awe of the Sanhedrin was upon them, and they did not say repellent things in their songs. Now that the awe of the Sanhedrin is not upon them, they say repellent things in their songs.

Tosafot, Bava Batra 21a כי
כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד ליראה וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה.
When one would see the great sanctity, and the Kohanim involved in the service, one would direct his heart toward awe of Heaven and to learn Torah, as we learn: Maaser sheni is great, for it brings people to learn…

Yerushalayim without a Beit haMikdash lacks the beauty that came from the Bikkurim, Maaser Sheni and Neta Revay produce brought to the city.
Mishnah, Bikkurim 3:3-5
הקרובים מביאים התאנים והענבים והרחוקים מביאים גרוגרות וצמוקים והשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרת של זית בראשו החליל מכה לפניהם עד שמגיעים קרוב לירושלם הגיעו קרוב לירושלם שלחו לפניהם ועטרו את בכוריהם הפחות הסגנים והגזברים יוצאים לקראתם לפי כבוד הנכנסים היו יוצאים וכל בעלי אומניות שבירושלם עומדים לפניהם ושואלין בשלומם אחינו אנשי המקום פלוני באתם לשלום: החליל מכה לפניהם עד שמגיעין להר הבית הגיעו להר הבית אפילו אגריפס המלך נוטל הסל על כתפו ונכנס עד שמגיע לעזרה הגיע לעזרה ודברו הלוים בשיר ארוממך ד' כי דליתני ולא שמחת אויבי לי (תהלים ל): הגוזלות שעל גבי הסלים היו עולות ומה שבידם נותנים לכהנים:
Those who lived nearby brought figs and grapes; those who were more distant brought dried figs and raisins. Oxen walked before them, horns plated with gold and olive wreaths on their heads and the chalil banging before them until they neared Yerushalayim. Then they sent messengers before them, and decorated their fruit. The officers came out to greet them, according to the status of those who were entering. Every tradesman in Yerushalayim stood up before them and greeted them, “Our brothers from X, you have come in peace!” The chalil was struck before them until they reached Har haBayit; at that point even King Agrippas put a basket on his shoulder and entered, until they reached the azarah…

Talmud, Rosh haShanah 31b
כרם רבעי היה עולה לירושלים מהלך יום לכל צד... מה טעם כדי לעטר שוקי ירושלים בפירות
The fourth-year grapes were brought to Yerushalayim from a day’s radius… to decorate the markets with produce.

After the shiur, a Yerushalmi [Jerusalemite] approached me and protested gently that Yerushalayim still possesses tremendous kedushah and beauty. This, of course, is a point that I would never contest; even if I disagreed, who am I, a chutznik, to speak of the beauty and stature of our national capital?! But denigrating Yerushalayim wasn’t my point; I was not trying to detract from what we have.

My point is that we do still lack for something.

When we complain about the strife that splits Yerushalayim’s residents, about this sect and that group being at each other’s throats and making the headlines for all of the wrong reasons, we should recall that in the days of the Beit haMikdash, we were miraculously granted a spirit of שמח בחלקו, of being happy with what we had, and of not envying others their lot.

When we are upset by the way the municipality fails to honor Shabbat and the way that bachurim from yeshivot sometimes behave in ways that lack awe of Gd, we should recall that in the days of the Beit haMikdash, the Sanhedrin and the Beit haMikdash formed an awe-inspiring presence.

And when we complain about the poverty and lack of urban infrastructure in Yerushalayim [despite its beauty!], we should recall that in the days of the Beit haMikdash this was a wealthy city.

We must be grateful for what we have, celebrating on Yom Yerushalayim this great gift we have been given. But we do still have a long way to go.

May all of us who mourn for Yerushalayim merit to see its complete reconstruction.

2 comments:

  1. This is a really beautiful piece. Thank you show much for sharing this Torah. You have enhanced my Tisha B'av. I will share it. May you have a meaningful fast.

    ReplyDelete
  2. Ima2seven-
    Thank you very much, and I hope your fast was meaningful.

    ReplyDelete