Friday, June 25, 2010

Morality beyond the Torah

This Shabbos, I'll be in Ottawa, speaking a few times at Machzikei haDas. Our lunch topic is "Morality Beyond the Torah." For any who might be interested, here is the source sheet:

Introduction
How can I keep my child from growing up to become Bernard Madoff?

1. Patrick Sawer, Migrant ‘Fagin’ ran Tube gang of child pickpockets
An asylum seeker from former Yugoslavia ran a gang of child pickpockets, some as young as seven, preying on Tube commuters, it was revealed today.
Bearded Vaske Besic, 34, became a latterday Fagin shortly after his arrival in Britain and was responsible for doubling the amount of pickpocketing offences on the Underground.
Police, who today named Besic as the mastermind behind the operation, are unable to say just how much the children stole during their 18-month campaign, but some were found with up to £2,000.

2. Talmud, Eruvin 100b
אמר רבי יוחנן אילמלא לא ניתנה תורה היינו למידין צניעות מחתול וגזל מנמלה ועריות מיונה
Rabbi Yochanan said: Had the Torah not been given, we would have learned privacy from the cat, [the impropriety of] theft from the ant and fidelity from the dove.

3. Midrash, Vayyikra Rabbah 9:3
א"ר ישמעאל בר רב נחמן עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה
Rabbi Yishmael bar Rav Nachman said: The way of the land preceded the Torah by 26 generations.

Our questions
• Does Judaism recognize a moral code beyond the Torah?
• Is this extra morality optional, or obligatory?
• If this is obligatory, why isn’t it in the Torah itself?
• How does this affect the way we instruct our children?

A moral code beyond the Torah
4. Bereishit 18:19
כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט
For I have loved him, because he will instruct his children and his household after him, and they will guard the path of G-d to perform acts of righteousness and justice.

5. Talmud, Bava Metzia 30b
לא נחרבה ירושלים אלא מפני שהעמידו דבריהם על דין תורה
Yerushalayim was destroyed only because they stood on the letter of Torah law.

6. Ramban to Vayyikra 19:2
התורה הזהירה בעריות ובמאכלים האסורים והתירה הביאה איש באשתו ואכילת הבשר והיין, א"כ ימצא בעל התאוה מקום להיות שטוף בזמת אשתו או נשיו הרבות, ולהיות בסובאי יין בזוללי בשר למו, וידבר כרצונו בכל הנבלות, שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך בא הכתוב, אחרי שפרט האיסורים שאסר אותם לגמרי, וצוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות.
The Torah warned us regarding relations and forbidden foods, and permitted marital relations and eating meat and wine, such that a hedonist could find a way to be immersed in [impropriety], drinking wine and eating meat gluttonously, speaking as he wishes of all depravity, for no prohibition in this regard is mentioned in the Torah; he will be depraved within the bounds of the Torah. Therefore the text followed its list of explicit prohibitions by instructing as a general rule that we should be separated from [certain] permitted practices.

Who determines the morality of this new code?
7. R’ Shimshon Raphael Hirsch, Horeb, Foreword
Because in the sphere of knowledge of the law everything rests on traditional principles peculiar to this sphere, and no individual view on the significance of or reason for a law can have any binding force, a greater measure of freedom has therefore been given to every individual mind to work out and form such views according to the thinker's own will.
"As a result, we possess a collection of the most diverse views of men of the highest gifts from the earliest times down to our own day. Nevertheless, the cautious thinker will find guidance for himself in the legal tradition itself."

Is this extra morality optional or obligatory?
8. Talmud, Ketuvot 103a
ההוא גברא דאוגר ליה ריחיא לחבריה לטחינה לסוף איעתר זבין ריחיא וחמרא אמר ליה עד האידנא הוה טחיננא גבך השתא הב לי אגרא א"ל מיטחן טחיננא לך סבר רבינא למימר היינו מתניתין לא יאמרו שניהם הרי אנו זנין אותה כאחד אלא אחד זנה ואחד נותן לה דמי מזונות א"ל רב עוירא מי דמי התם חד כריסא אית לה תרתי כריסתא לית לה הכא מצי א"ל טחון וזבין טחון ואותיב ולא אמרן אלא דלית ליה טחינא לריחיא אבל אית ליה טחינא לריחיא כגון זו כופין אותו על מדת סדום
A man rented a mill to another, in exchange for doing his grinding. In the end he became wealthy, and he purchased another mill, with a donkey [to do the grinding]. The landlord said to the tenant, “Until now, I had you do my milling. Now, pay me money for rent.” The tenant said, “I would continue to grind for you.”…
Rav Avira said: The tenant can say, “I can grind extra for you to sell or for you to store!” … And so, if the landlord has grain for grinding, then in a case like this we compel him to avoid the manner of Sdom.

9. R’ Yitzchak of Corbeille, Sefer Mitzvot Katan 49
לעשות לפנים משורת הדין דכתיב אשר יעשון ואמר רבי יוחנן לא נחרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה.
This is the commandment to exceed the line of the law, as it is written, ‘That they shall do.’ As Rabbi Yochanan said: Yerushalayim was destroyed only because they adjudicated on the basis of the letter of Torah law.

Why was this moral code omitted from the Torah?
• Too broad
• Social obligations, rather than personal obligations
• The next step in developing our ethical personality

Evolving our ethical personality from the Torah
10. R’ Aharon Lichtenstein, Does Judaism Recognize an Ethic Independent of Halakhah?
If, however, we recognize that Halakhah is multiplanar and many dimensional; that, properly conceived, it includes much more than is explicitly required or permitted by specific rules, we shall realize that the ethical moment we are seeking is itself an aspect of Halakhah.

11. Talmud, Sanhedrin 76b
אמר רב יהודה אמר רב...המחזיר אבידה לנכרי עליו הכתוב אומר +דברים כ"ט+ למען ספות הרוה את הצמאה לא יאבה ה' סלח לו

12. Rambam, Mishneh Torah, Laws of Theft and Lost Objects 11:3
אבידת הגוי מותרת שנ' +דברים כ"ב ג'+ אבידת אחיך, והמחזירה הרי זה עובר עבירה מפני שהוא מחזיק ידי רשעי עולם, ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח, ובמקום שיש חלול השם אבידתו אסורה וחייב להחזירה

13. R’ Moshe Ravkash, Be’er haGolah to Choshen Mishpat 266:2
וממה שכתב הרמב"ם הטעם... נראה לפי עניות דעתי דסבירא ליה דלא אמר רב אלא בעכו"מ עובדי כוכבים ומזלות ולא בעכו"מ שבזמן הזה שמודים בבורא עולם ונימוסיהם להחזיר אבידה

14. R’ Yoel Sirkis, Bach to Choshen Mishpat 266
דמראה בעצמו שאינה חשובה לו השבת אבידה למצות בוראו

The way we educate our children
15. Dr. Jim Sabin, What if Madoff Took an Ethics Class?
In medical ethics teaching, most time is spent on teasing out the pros and cons of complex ethical conundrums. But in real life recognizing and acknowledging that there is a conundrum that requires contemplation is as important as the way we reason about it. Concluding that we should question the status quo is the starting point for ethical wisdom.

No comments:

Post a Comment