The audio will not be on-line, of course, but here is the material I intend to distribute for the source sheet. It should give you a sense of where I am going with this:
The Sources: HaShem wrote every letter
1. Talmud, Bava Batra 15a
עד כאן הקב"ה אומר ומשה אומר וכותב, מכאן ואילך הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע
Until here HaShem spoke and Moshe wrote; from here on, HaShem spoke and Moshe wrote with tears.2. Talmud, Sanhedrin 99a
כי דבר ה' בזה - זה האומר אין תורה מן השמים. ואפילו אמר: כל התורה כולה מן השמים, חוץ מפסוק זה שלא אמרו הקדוש ברוך הוא אלא משה מפי עצמו - זהו כי דבר ה' בזה. ואפילו אמר: כל התורה כולה מן השמים, חוץ מדקדוק זה, מקל וחומר זה, מגזרה שוה זו - זה הוא כי דבר ה' בזה.
“For he has degraded the word of Gd” – This is someone who says that Torah is not from Heaven. Even if he says, “All of the Torah is from Heaven aside from this sentence which Gd did not say but Moshe said himself,” this is, “For he has degraded the word of Gd.” Even if he says, “The entire Torah is from Heaven aside from this textual analysis, this logical deduction, this pleonasm,” this is, “For he has degraded the word of Gd.”3. Mishneh Torah, Hilchot Teshuvah 3:8
שלשה הן הכופרים בתורה: האומר שאין התורה מעם ה' אפילו פסוק אחד אפילו תיבה אחת אם אמר משה אמרו מפי עצמו הרי זה כופר בתורה, וכן ...
There are three who deny the Torah: One who says that Torah is not from Gd, even one sentence or even one word. If he says that Moshe said this on his own, he denies the Torah. And also…4. Ramban, Introduction to Bereishit
זה אמת וברור הוא שכל התורה מתחלת ספר בראשית עד לעיני כל ישראל נאמרה מפיו של הקב"ה לאזניו של משה
This is true and clear: The entire Torah, from the beginning of the book of Bereishit to “before the eyes of all Israel,” was said from the mouth of Gd to the ears of Moshe.The Sources: Moshe had a role
5. Talmud, Megilah 31b
אמר אביי: לא שנו אלא בקללות שבתורת כהנים, אבל קללות שבמשנה תורה - פוסק. מאי טעמא? הללו - בלשון רבים אמורות, ומשה מפי הגבורה אמרן. והללו - בלשון יחיד אמורות, ומשה מפי עצמו אמרן
Abbaye said: This is only regarding the curses in the book of Vayyikra, but one may halt during the curses in Mishneh Torah. Why? These are addressed in the plural and were said by Moshe from the mouth of Gd, these are addressed to individuals and were said by Moshe from his own mouth.6. Zohar 3:261a
האי דאקרי משנה תורה משה מפי עצמו אמרן
This that is called “Mishneh Torah,” Moshe said them on his own.7. R’ Avraham bar Natan, Responsa of Raavan 34
אפילו מאן דלא דריש סמוכין בכל התורה, במשנה תורה דריש, וטעמא משום דכל התורה מפי הגבורה נאמרה ואין מוקדם ומאוחר אבל משה שסידר משנה תורה פרשה אחר פרשה לא סידר אלא להדרש
Even one who does not deduce from juxtapositions in the entire Torah does deduce in Mishneh Torah. This is because the entire Torah was said from the mouth of Gd, and there is no precession or succession. Moshe arranged Mishneh Torah, paragraph after paragraph, and he arranged them in order that lessons be deduced.8. R’ Chaim ibn Attar, Or haChaim to Devarim 1:1
אלה הדברים וגו'. אלה מיעט הקודם, פי' לפי שאמר "אשר דבר משה" שהם דברי עצמו, שכל הספר תוכחות הם מוסר ממשה לעובר פי ה', ואמרו ז"ל (מגילה ל"א ב) קללות שבמשנה תורה משה מפי עצמו אמרן, ואפילו מה שחזר ופירש מאמרי ה' הקודמין לא נצטוה עשות כן אלא מעצמו חזר הדברים, וחש הכתוב לומר כי כדרך שאמר משה מפי עצמו דברים כאלה כמו כן במאמרים הקודמין אמר משה מפי עצמו איזה דבר, לזה אמר אלה הדברים פי' אלה לבד הם הדברים אשר דבר משה דברי עצמו אבל כל הקודם בד' חומשים לא אמר אפילו אות אחת מעצמו אלא הדברים שיצאו מפי המצוה כצורתן בלא שום שינוי אפילו אות אחת יתירה או חסרה.
“These are the words” – “These” excludes that which came before. Since it says, “that Moshe said,” meaning that these are his own words, for the entire book is rebuke from Moshe to a transgressor, and the Sages said, “Moshe said the curses in Mishneh Torah on his own,” and even his repetition and explanation of earlier Divine commands was not because he was instructed to do so but he reviewed these on his own, the text was careful [lest one] say that just as Moshe said these things on his own, so some of the earlier statements may have been from Moshe on his own. Therefore it said, “These are the words,” meaning that only these are the words Moshe spoke on his own, but in everything that preceded this in the four chumashim, Moshe did not say a single letter on his own, but the words came from the mouth of their Commander in their form, without any change, even one letter added or subtracted.Solution 1: Even Moshe is doing it with Ruach haKodesh
9. Tosafot Megilah 31b משה
משה מעצמו אמרם - וברוח הקדש.
“Moshe said them himself” – with Divine inspiration.Solution 2: Microphone vs. Megaphone
10. Ramban to Vayyikra 26:16
קללות שבת"כ בלשון רבים ומשה כי אמרן מפי הגבורה אמרן ושבמשנה תורה בלשון יחיד ומשה כי אמרן מפי עצמו אמרן, כי הגבורה עשתה משה שליח בינו ובין כל ישראל:
The curses in Sefer Vayyikra are addressed to the plural, and when Moshe said them it was from the mouth of Gd, and those in Mishneh Torah are addressed to the individual, and when Moshe said them it was on his own, for Gd made Moshe a messenger between Himself and all of Israel.11. Maharal, Tiferet Yisrael 43
כל דבור שנאמר בתורה, אף שמשה היה מדבר אותו, מכל מקום היה כאילו השם יתברך מדבר... אבל משנה תורה היה מדבר משה מעצמו, כמו השליח כאשר צוה לו המשלח.
Every statement in the Torah, although Moshe said it, it was as though HaShem spoke… but in Mishneh Torah Moshe spoke on his own, like a messenger instructed by the sender.Solution 3: Moshe surrenders his autonomy
12. Talmud, Shabbat 87a
שלשה דברים עשה משה מדעתו והסכים הקדוש ברוך הוא עמו: הוסיף יום אחד מדעתו, ופירש מן האשה, ושבר את הלוחות.
Moshe did three things on his own, and Gd agreed with him: He added one day on his own, he separated from his wife, and he broke the tablets.13. R’ Meir Simcha haKohen, Meshech Chachmah, Introduction to Shemot
איך צוה ה' שיאמינו לעולם במשה, הא "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות לג, ב) ואין הידיעה מכרחת הבחירה! ושמא יבחר משה אחר זה חלילה, להוסיף מדעתו! ועל כרחין, שהשי"ת שלל ממנו הבחירה לגמרי, ונשאר מוכרח כמלאכים.
How did HaShem instruct that they should always believe in Moshe? “All is in the hands of Heaven other than awe of Heaven!” Knowledge does not compel choice! Perhaps Moshe would later, Gd forbid, choose to add independently! It must be that HaShem removed, entirely, Moshe’s free will; he remained compelled, like the angels.14. Rav Avraham Yitzchak haKohen Kook, Haggadat Olat Re’iyyah, Koreich
We must understand these two forces, that of servitude and that of freedom, not as separate forces which operate independently, each with its own role, but as two joined, complementary forces…
The overall goal will be realized only with the knowledge and recognition that these two forces are not contradictory, but are joined in creating the world’s ultimate Freedom, the honor and the powerful desirability of which is not revealed unless it is crowned by exalted Servitude, servitude before the King of Glory, which is also the ultimate freedom.
Therefore, the perfect form of Freedom comes when it is bound together with Servitude, such that a person will find within himself the total control which is suitable for a truly free person, who reigns as well upon the greatest of forces, which is the force of freedom itself.
No comments:
Post a Comment